-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1382 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

پديدههاي تشكيل دهنده تاريخ چيست؟
اگر ما هويّت و متن خود تاريخ را در نظر بگيريم, خواهيم ديد: مركّب است از:
1ـ تلاش انسان براي تهيّه وسائل معشيت خود.
2 ـ كوشش براي شناخت طبيعتي كه در آن زندگي ميكند.
3 ـ محبّت و عشق پيدا كرده و حيات خود را با آن محبّت و عشق توجيه نموده است.
4 ـ ابزار و وسائلي را براي ساختن وسائل و موادّ استمرار حيات خويشتن ميسازد.
5 ـ قوانين و حقوق براي امكان پذير ساختن زندگي دسته جمعي وضع ميكند.
6 ـ شخصيّتهائي با درجاتي گوناگون از تأثير در جامعه[و پيشرفت يا سقوط آن ] بروز مينمايند.
7 ـ جنگهاي خانمانسوز براه ميافتد و دمار از روزگار بشري در ميآورد.
8 ـ در مسير رقابتهاي ظالمانه دست بكشتار غير مستقيم همديگر ميبرند.
9 ـ اكتشافات و اختراعات صورت نمودها و وقايع تاريخ و روابط بشري و كيفيّت زندگي را دگرگون ميسازد.
10 ـ انسانهائي اگر چه در اقليّت اسف انگيز در برابر خودخواهان و خودكامگان با اتّصاف به فضائل اخلاقي و روحيّات ديني, قد علم ميكنند و استقامت ميورزند و درراه اعتلاي حقّ و حقيقت بمبارزه با انبوه خودخواهان بر ميخزند.
11 ـ فرهنگهائي بروز ميكنند, بعضي از آنها به اوج ميرسند و سپس راكد ميشوند و بعضي ديگر به مرحله اوج نرسيده رو بزوال و فنا ميروند.
12 ـ تمدّنها پشت سر هم با تناوب شگفت انگيز در اين نقطه و آن نقطه از دنيا بظهور ميرسند و سپس تدريجاً يا با سرعت شديد سقوط ميكنند و از بين ميروند.
13 ـ مصائب و ناگواريهاي حساب نشده مانند سيلها و زلزلهها و آتش فشانيها بر سر بشر تاختن ميگيرند و دگرگونيهائي در وضع زندگي وي بوجود ميآورند.
14 ـ در روياروي قرار گرفتن بشر با همديگر دو عامل گوناگون تأثير دارد: مانند خود خواهي كه توسعه مييابد و به نژادپرستي ميرسد و مسائل اقتصادي كه گاهي يك جامعه فقيرعليه جامعه ثروتمند ميخروشد و در برابر آن صف آرائي ميكند. گاهي هم با اينكه احتياج ضروري وجود ندارد فقط به انگيزگي تملّك بيشتر موادّ اقتصادي روياروي هم قرار ميگيرند.
اين وقايع و تحوّلات و انگيزهها كه نمونه بسيار بسيار ناچيز پديدههاي تشكيل دهنده تاريخ ميباشند, ميتوانند بعنوان اجزاء و عناصر تشكيل دهنده هويّت تاريخ ناميده ميشوند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.